Värtan i Stockholm

Värtan i Stockholm
Joakim Andersson berättar: Vad gör man när man har en transformator på 93 ton och 440 cm höjd och möjligheten att skrota på plats finns inte? Då ringer man oss! Vi kommer och lanserar ut och transporterar i våran specialtrailer med endast 50 mm lasthöjd Transformatorn körde vi till Stenas anläggning i Karlstad som är speciellt anpassad för att just skrota transformatorer miljövänligt.
Veckans äventyr med kompisarna på Tunghantering i Norrköping. Norrköping – Landvetter. Tack för den gångna veckan!
Full snurr mellan vindprojekten på dom stora kranarna. Våran LG1750 med SX-bom och våran LR1750 går på nymontage. Våran LG1550 är på servicejobb.
När ni tror att det inte går, ring oss först!
Byggnation av uppställningsyta till en av våra mobilkranar. Vi löser allt ni önskar!
Joakim Andersson med kollegor på nya uppdrag!
https://www.facebook.com/joakim.k.andersson/videos/10157860841992933/
Från det ena till det andra! Nu har gänget hamnat på Kebnekaise!
Vi hjälper er med TA-plan/avstängsmtrl för kranplacering i trafiken . Lyft luren så lyfter vi resten!!
Ibland lyfter vi stora vingar, ibland små!
Byte från gammal trafo från 1968 till ny
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/65-ton-tung-panna-lyftes-pa-plats-i-norrkoping
Vår 500 tons kran i samarbete med vår 250 tons kran
Här blir det filmproduktion igen!
Längst ner i söder hittar vi Ystad-depån med lite support från Malmö-depån
Joakim Andersson berättar: Känslan är rätt skön när man planerat ett projekt i månader, förberett alla berörda parter. Och det går helt enligt plan. I natt körde vi denna lilla trafo på 155 ton, en totalvikt på 212 ton. För att genomföra denna transport har det krävts otroligt mycket åtgärder, såsom att lyfta ledningar vid järnvägskorsningar, bredda vägkorsningar, plocka bort skyltar bl.a. Ett projekt jag har haft 100% själv och det är så kul när det gick helt felfritt inatt tack vare alla grymma medarbetare!!
https://www.facebook.com/joakim.k.andersson/videos/10157820807997933
Trailers så långt det går, sedan omlastning till kranbil för frakt sista biten i brist på plats.
Vid hamnstäder hantering vi båtar från vår till höst. Vi utför både lyft och transport.
Tunga divisionen är i Finland och hämtar en transformator för vidare transport på sjön upp till norra delen av Norge där transformatorn ska upp i bergen och lanseras till fundament.
Hör Joakim Anderssons berättelse:
Äntligen klart ! Ett av de roligare projekten jag skött, där vi åkte till Finland o lastade upp en 120 ton tung trafo på våra Spmt axlar, därefter åkte hela ekipaget båt i 8 dagar till norr om Trondheim i Norge, där vi stod beredda o tog emot. Resan upp till en fjälltoppen med 15 graders lutning i 3,5 km gick hur bra som helst med en totalvikt på 160 ton, därefter lossning, montering av kylare o tank och sedan slajda in i ett bås.
Lastning på båt, båtfärd, körning upp för berget med 15 % lutning, lossning framför trafohallen, slaidning av trafo in i hallen. Färdigt!
med vår nyinvesterade trombontrailer, total längd 51,3 meter, lastkapacitet 56 tonhttps://www.facebook.com/412927625473489/posts/2710161409083421/?vh=e&d=n
Förutom lyft av nya vindkraftsdelar utför vi även service. Här med vår LTM 1350
Ett välbevakat ögonblick blev GC-brolyftet över Essingen vid Kungens Kurva. Bron är 90 m lång och väger 145 ton. Radie 52 meter.
Lyftet utfördes på natten med vår kran Liebherr LR1750/2. Tillverkad är bron av Bröderna Jansson-Nissavarvet i Halmstad som är vår mångåriga samarbetspartner.
Vi reste det första vindkraftstornet i trä utanför Göteborg
Sveriges första vindkraftstorn i trä står nu klart på Björkö utanför Göteborg. Tornet är 30 meter högt. Träkonstruktionen är stark som stål och gör vindkraftverket klimatneutralt från start.
Vem kan önska sig en bättre arbetsplats. Härligt väder, havet och kranar i ljusblått!
https://branschaktuellt.se/energi/vindkraft/33063-nu-star-sveriges-forsta-vindkraftstorn-uppratt
Intagning och placering av silo i byggnad med begränsad höjd. Intagning av panna samt slaidning till slutposition i 2 olika riktningar. Perfekt för vår 165 tons kranbil
Lansering av tunnel 270 ton under 2 spårig järnväg
Projekt transformator 264 ton, hantering i Sundvalls hamn från fartyg till trailers för vidare transport mot Nysäter. På vägen är där en viadukt som inte klarar höjden, där man får lossa transformatorn och slaida den under bron. Sedan vidare frakt till Nysäter som bestod av en stor och brant backe innan transformatorn till slut kunde lanseras till fundament
Här en utförlig beskrivning på Bridger Howes hemsida: https://bridgerhowes.com/client-news/hydra-slide/hydra-slide-low-profile-system-skids-transformer-under-bridge-and-onto-foundation/